Lag gode landingssider

En landingsside er i bunn og grunn en nettside hvor man ofte vil at brukeren skal gjøre en handling. Som å gjennomføre et kjøp, melde seg på et arrangement eller fylle ut info om seg selv til bruk for segmentering.

I isave.DIALOG kan man enkelt sette opp sine egne landingssider (PURL) ut fra tilpassede maler. Disse kan også lages personlige for hver kontakt i kontaktdatabasen. Les mer om å opprette landingssider i isave.DIALOG.

Skrive for web
1. Tenk som målgruppen
Bruk naturlig ordbruk og bruk nøkkelord i teksten som tenkes at målgruppen bruker i sine søk.

2. Skriv kort og konsist
Hold fokus på det relevante og viktige for brukeren

3. Si det viktigste først

4. Del opp teksten i avsnitt
Bare et poeng per avsnitt, og de må ikke bli for lange. Gjerne under 100 ord.

5. Bruk titler og mellomtitler

6. Uthev viktige ord og setninger i ”bold”
Understreking kan forveksles med lenker og bør ikke benyttes i dette formålet.

7. Bruk lister og punkter

8. Bruk lenker riktig
Dette vil si at det ikke bør være for mange lenker i teksten, noen er ok, men det skal ikke være overfylt med lenker. Da er det bedre å samle alle lenker et annet sted på siden. F.eks som relevante lenker i bunn av teksten. Lenke tekster blir mest klikket på om de er blå og understreket, de bør i alle fall være en annen tydelig farge i forhold til teksten.

Call-to-action elementet, handlingen bruker skal utføre bør være blå og understreket, stå på et eget avsnitt, være 7-12 ord og inneholde nøkkelord. Bare et element per side.

9. Legg lange dokumenter som vedlegg eller som undersider

10. Les korrektur
Lag skriveregler om nødvendig og få andre til å gå gjennom teksten.

Oppskrift på en god landingsside
Under følger en liste på elementer som kan være nyttig å ha med på en landingsside, men som ikke nødvendigvis er nødvendig for alle. Målet er å bevisst styre brukeren til å gjennomføre en handling.

1. Luktforsterkning
Her er det om å gjøre å bekrefte for brukeren at han/hun har kommet til riktig sted. Dette betyr at f.eks nyhetsbrevet må være et løfte som landingssiden holder. Dette går i grunn ut på at de to omhandler det samme, og at dette er synlig med første blikk. Overskriften er kanskje lik og/eller et bilde følger med inn i artikkelen osv.

2. Hook
Hooken skal gjøre brukeren enda mer interessert med et tilbud, en synlig og attraktiv pris, en funksjonalitet brukeren umiddelbart ønsker å prøve eller lignende.

3. Drivere
Drivere sikrer at brukeren blir på siden til de har fått med seg nok informasjon. Drivere kan typisk være mellomoverskrifter, kulepunkter, bilder, grafer osv som bryter opp teksten og gjør den lettlest.

4. Closer
En closer skal få brukeren til å ta en kjøpsbeslutning dersom de ikke allerede har gjort det. Denne må plasseres rett før Call-to-action elementet og kan være et tidsbegrenset tilbud, bonuser som medfølger, rabatter for rask beslutning osv.

5. Call-to-action
Call-to-action elementet er den handlingen man vil brukeren skal gjøre på landingssiden. Det er ofte en lenke eller en knapp, eller det kan være et helt skjema. Dette elementet må være tydelig og sterkere enn andre elementer i samme skjermbilde.

6. Spiker
Spikeren overtale brukeren dersom han/hun nøler til siste stund. Dette er ofte gjerne et trygghetselement og plasseres rett ved call-to-action elementet. Eksempler på spikere er forsikring om at betalingsløsningen er sikker, verisign-logo, info om angrefrist osv.

Trenger du rådgivning rundt gode landingssider, ta kontakt med oss i Isave AS, så hjelper vi deg gjerne!

Relaterte lenker:
Lage en PURL
Skjemaer i PURL
Rapporter for PURL
Bilder i responsive maler

Rate This Article

(54 out of 94 people found this article helpful)

Leave A Comment?