Dersom man får feilmeldinger når man laster opp CSV-filer tyder det på at noe er galt og det trengs feilsøking. Under følger en liste over problemer man kan se etter. Begynn med å åpne ”Notepad”.
Vanlige problemer
1. Sjekk om det er problemer med æ, ø, å, ö, ä eller andre nordiske tegn.
Prøv å lagre filen i ANSI format i Notepad for å beholde rett formattering:
Åpne filen i Notepad ved å høyreklikke på filen og velge ”open with” og programmet Notepad.
Lagre ved å velge ”save as” fra file menyen.
Sett Encoding til ANSI format.
2. Dersom man får problemer med selve opplastningen bør man sjekke om noen av header-navnene inneholder mellomrom.
Åpne filen i Notepad eller Excel og se etter mellomrom i den øverste linjen i dokumentet. Erstatt eventuelle mellomrom med understrek eller slett mellomrommet.
3. Dersom man får problemer med selve opplastningen bør man sjekke om noen av header-navnene inneholder nordiske bokstaver eller andre spesialtegn.
Åpne filen i Notepad eller Excel og se etter spesialtegn i den øverste linjen i dokumentet. Erstatt eventuelle spesialtegn med vanlige tegn eller slett tegnene.
4. Dersom man får problemer med selve opplastningen bør man sjekke at alle linjer har samme antall kolonner.
Åpne filen i Notepad eller Excel og se etter ulike antall kolonner i innhold og i headeren. I følgende eksempel har linje 3 kun en kolonne for navn og headeren har to kolonner for navn. Importen vil derfor feile. Endre dokumentet slik at antall kolonner er likt i innholdet og i headeren.
Opplever du problemer med å importere kontakter, ta kontakt med oss i Isave AS, så hjelper vi deg gjerne!
Relaterte lenker:
Importere kontakter med CSV
Hvordan bygge kontaktlister
Eksportere kontaktlister
Leave A Comment?