Hvordan lage varme lister med kontakter

Varme lister handler om å lage lister med kontakter som en vet at er interessert i å få nyhetsbrev fra deg. Dette er rett og slett kontakter som selv har meldt seg på nyhetsbrevlisten din.

Motsetningen er kalde lister som består av epostadresser man har kjøpt eller eventuelt funnet selv. Ofte bedriftsadresser, da det ikke er lovlig å sende epost til private epostadresser med mindre de har meldt seg på listen selv. Les mer om lover rundt epost og SMS markedsføring.

For å oppnå gode resultater med epostmarkedsføring er det viktig å sende ut nyhetsbrev til de som faktisk er engasjerte og vil motta nyheter fra nettopp deg. Ikke bruk tid på å sende ut masse informasjon til folk som ikke bryr seg og som sannsynligvis bare vil markere deg som SPAM. Dette får negativ betydning for deg, og det er derfor lurt å prøve å unngå.

Samle inn epostadresser til varme lister
Under kommer noen forslag til hvordan man kan samle inn adresser fra folk som er interessert i det man har å tilby. Dersom det er noe du synes mangler, kommenter gjerne på artikkelen for å dele dine tips.

1. Ha påmelding til nyhetsbrev på nettsiden
Plasser denne gjerne i malen slik at den er synlig på alle sider. Det vanligste er å ha den helt i toppen eller i footeren. Skriv gjerne tydelig hva folk får for å melde seg på. Det vil si at en heller bør skrive ”Registrer deg for å motta tips og råd om …” fremfor ”Registrer deg på vårt nyhetsbrev”.

2. Nyhetsbrevene bør inneholde verdifull info for brukeren
Finn ut hva du kan tilby av verdifull informasjon og putt dette inn i nyhetsbrevet. Dette kan være tips og råd, instruksjoner, info om produkter, hvordan kunden får mest ut av dine produkter/service osv.

3. Tilby brukeren noe mot å melde seg på
Det kan til tider være lurt å lokke brukeren med noe gratis. Dette kan være fagrapporter, guider, rabattkuponger osv.

4. Ha ”send til en venn” lenke i nyhetsbrevet
La mottageren enkelt kunne sende nyhetsbrevet videre til en venn dersom de synes det er interessant.

5. Tillat mottageren å dele nyhetsbrevet på sosiale medier
Plasser også sosiale medier ikoner i nyhetsbrevet slik at mottageren enkelt finner frem til dine profiler.

6. Legg inn påmelding til nyhetsbrevet i din epost signatur
Av og til hender det kanskje at du sender epost til mottagere som ikke allerede er påmeldt til dine nyhetsbrev. Ettersom du sender er en personlig epost så har du sannsynligvis et forhold til de som gjør at de kanskje ønsker dette nyhetsbrevet.

7. Legg inn påmeldingslenker i sosiale medier
Legg gjerne inn en app på facebook og påmeldingslenker på dine forskjellige sosiale medier profiler. Del gjerne også en post innimellom, men ikke for ofte.

8. Gjennomfør gratis eventer
Send invitasjon via sosiale medier eller til folk du allerede har eposten til og be de invitere sine venner. Samle inn epostadressen til alle som melder seg på og send ut en oppfølgingssepost etter eventet. Nevn at de får eposten fordi de var på eventet og at de enkelt kan melde seg av videre nyhetsbrev.

9. Samle inn epostadresser personlig
Har du ofte kontakt med kunder og andre i form av butikk, messer osv, er det ikke noe galt i å spørre om de vil melde seg på ditt nyhetsbrev. Ha gjerne liggende en liten greie hvor de kan skrive navn å epost for å melde seg på. Gjør det enkelt og raskt gjort.

10. Beskriv påmelding til nyhetsbrev på trykket markedsmateriell
Dette kan for eksempel gjøres via SMS eller med QR-kode.

Har du spørsmål rundt varme og kalde lister, ta kontakt med oss i Isave AS, så hjelper vi deg gjerne!

Relaterte lenker:
SMS inn
Regler innen epost og SMS markedsføring

Tagged:

Rate This Article

(48 out of 87 people found this article helpful)

Leave A Comment?