Adresser i handlekurv

Under system – adresser i isave.DIALOG kan man legge inn adresser for fakturering og levering i handlekurven.

Klikk på adresser

Merk! Bare administratorer av isave.DIALOG har tilgang til adresser.

Adressene benyttes i handlekurven. De knyttes til eksisterende avdelinger og vil da kun synes for personer som er knyttet til denne avdelingen. Det er derfor lurt at avdelingene som skal benyttes i firmaet er opprettet før du legger til adressene.

Mange lurer på hvorfor adresseinformasjonen i handlekurven er løsrevet fra adresseinformasjonene på avdelingsnivå (system – avdelinger). Dette er for å ivareta behovene til større firmastrukturer, med flere lokasjoner innenfor hver avdelingsstruktur.

Det er to metoder å legge til adresser på: en og en manuelt eller via CSV-fil opplasting.

Legge til adresser manuelt
1. Trykk på det grønne pluss-ikonet.
2. Velg ”blank address” for tomme felter, velg ”delivery address from group” for å hente inn leveringsinformasjon fra en eksisterende gruppe, eller ”invoice address from group” for å hente inn fakturaadresse fra en eksisterende gruppe.

Opprett ny adresse

3. Velg gruppe. Les hvordan man oppretter avdelinger/grupper.
4. Trykk ”opprett”.

Opprett ny adresse - Velg avdeling

5. Skriv inn nødvendig adresseinformasjon dersom ikke alt dukker opp automatisk.
6. Trykk ”lagre”.

Legg inn data i adressen

Her kommer en forklaring på de ulike feltene:
Adresse navn: Adresse navn (synes i dropdown listen for brukere).

Company name: Company name (synes på faktura/leveringsseddelen).

ExtAddressNumber: Unik ID for denne adressen (om man skal oppdatre via CSV ved en senere anledning).

Adresse: Adresse (Post og/eller gate adresse basert på sjekkboksen Leveringsadresse/Fakturaadresse).

Avdeling: Avdeling (må matche nummer/navn som står i dette feltet under avdelingen den skal knyttes til).

Leveringsadresse: Huk av dersom dette er en leveringsadresse.

Fakturaadresse: Huk av dersom dette er en fakturaadresse.

Legge til adresser med CSV-fil
1. Gå inn på system og address.
2. Trykk på ”download example file” for å laste ned en mal. Det er viktig at alle custom felter er laget før man laster ned denne ellers vil de ikke følge med i malen.

Last ned CSV eksempelfil

3. Åpne filen i Excel.

Åpne CSV i Excel

4. Legg inn data i dokumentet og lagre som .csv (ANSI format).
5. Velg ”save as” – other formats.

Lagre CSV-filen som "other formats"

6. Velg et filnavn og velg CSV (Comma delimited)(*.csv) og trykk ”save”.

Lag navn på filen og velg CSV

7. Dersom du har en backup av excel filen, velg ja til å endre format. Lagre altså alltid et dokument som excel-format først.

Melding som dukker opp i excel ved lagring

8. Last opp csv filen i isave.DIALOG ved å klikke på ”upload CSV file for import”.

Last opp CSV-fil

9. Dersom du ikke har redigert header navnene skal alle felter automatisk kobles mot riktig felt i isave.DIALOG.

Koble databasefelter med felter i CSV-filen

10. Dersom dette er en oppdatering, huk av ”update records with match on” og velg hva som skal matches. Slik unngår man duplikater.

Trenger du hjelp med oppsett av adresser, ta kontakt med oss i Isave AS, så hjelper vi deg gjerne!

Relaterte lenker:
Legge inn avdeling/gruppe
Legge inn brukere
Legge inn brukergrupper

Rate This Article

(96 out of 171 people found this article helpful)

Leave A Comment?